WOP Schollevaar ziet met angst en beven verdubbeling Hoofdweg tegemoet...

WOP Schollevaar Het bestuur van het WijkOverlegPlatform Schollevaar heeft na uitleg over de verdubbeling van de Hoofdweg een brief naar de gemeenteraad gestuurd. In dit schrijven maakt ze zich ongerust over de toenemende drukte op deze weg, de kruispunten en het verkeersplein Hoofdweg na de werkzaamheden en de verkeersoverlast voor de wijk en haar bewoners tijdens de renovatie.

Ze wil dan ook dat de gemeenteraad de Rotterdamse plannen nogmaals zorgvuldig bekijkt op de aangegeven punten. Ze vindt dat in de plannen te weinig rekening is gehouden met Schollevaar waar het gaat om de verwachte verkeersdrukte en verkeersveiligheid.

Een delegatie van het WOP heeft met verkeersdeskundigen uit Rotterdam en Capelle gesproken over de plannen om de Hoofdweg een vierbaansweg te maken. Dit is nodig, zo vindt Rotterdam, omdat hun nieuwe wijk Nesselande geen rechtstreekse verbinding krijgt naar de A20 en een van de drie in- en uitgaande verkeersbewegingen op de (Nieuwerkerkse) Hoofdweg is gesitueerd. Dit kruispunt nabij Tuincentrum Hornweg moet het Nesselandse verkeer goed kunnen distribueren. De Capelse A20-afrit nr. 16 (Capelseweg) is bedoeld voor verdere verkeersafwikkeling

Uit dit gesprek is gebleken dat er is gekozen voor de maximale belasting van de Capelse Hoofdweg en een nog grotere belasting van het Hoofdwegplein.

Het huidige WOP vindt dat het platform destijds (op 9 januari 2001) met het schetsontwerp heeft ingestemd, maar dat van haar aanbevelingen weinig is terug te vinden.

Zo wilde WOP Schollevaar een garantie dat de ontsluiting van Schollevaar wordt gewaarborgd en indien er een sterke toename van het doorgaande verkeer op de route Burg. Schalijlaan - Burg. Bakkerlaan - Burg. Van Dijklaan of op de route Burg. Schalijlaan - Burg. Beresteijnlaan wordt geconstateerd, dat er dan op deze routes aanvullende maatregelen worden getroffen.

Over de maatregelen die worden genomen tijdens de periode waarin de werkzaamheden gaan plaatsvinden, is het huidige WOP niets bekend. Zij denkt dan ook dat er door niet-wijkbewoners veelvuldig gebruik gemaakt zal worden van de (sluip)route Burg. Schalijlaan - Burg. Beresteijnlaan.

Ze wil dan ook dat er vóór de renovatie al maatregelen worden genomen om dat verkeer te ontmoedigen. Verder wil het huidige WOP dat de afstelling van de verkeerslichten Burg. Van Dijklaan/Hoofdweg wordt herzien.

Het verkeer op de uitrit van McDonalds (vaak 1 personenauto) krijgt evenzoveel tijd om de verkeerslichten te passeren als het tienvoudige op de Burg. Van Dijklaan.

In de brief aan de gemeenteraad wil het WOP dat zowel de verkeersdeskundigen als de leden van de gemeenteraad de infrastructuur op het Hoofdwegplein nog eens goed in ogenschouw neemt.

Vooral voetgangers en fietsers (schoolgaande route) hebben het nu al moeilijk om veilig de andere kant te bereiken laat staan als de verkeersstroom intensiever wordt wanneer de vierbaansweg gereed is. Een fietstunnel parallel aan de Capelseweg zou een oplossing kunnen zijn.